لوله بازکنی انواع لوله فاضلاب خانگی

گرفتگی لوله فاضلاب و بوی بد فاضلاب از بزرگترین معظلاتی است که برای شبکه فاضلاب ساختمان رخ می دهند. این دو معضل غیر قابل تحمل بوده و بلاستثناء به دنبال مراکز لوله بازکنی و روش های خانگی برطرف نمودن انها خواهید رفت.

ایا برای شما هم پیش امده است که لوله های فاضلاب خانگی شما دچار گرفتگی شده باشد. کسانی که فاضلاب ساختمان انها دچار اختلال یا گرفتگی شده باشد، به خوبی از سختی و معضلات ان اشنا هستند.

تصور کنید در یک روز کاملا عادی بوی بد فاضلاب در خانه می پیچد و یا اینکه دیگر فاضلاب از درون لوله ها عبور نمی کند. با کمی جستجو متوجه خواهید شد که لوله فاضلاب خانه شما دچار ایراد شده است. بدتر از این هم مگر می شود.

لوله بازکنی خدماتی که است رفع ایرادات و اشکالات مطرح در بخش لوله کشی فاضلاب ساختمان ها را در بر می گیرد. در صورتی که لوله فاضلاب ها شکسته نشده باشند، ایرادات پیش امده به راحتی رفع می شوند.

استفاده از شبکه لوله فاضلاب برای دفع فاضلاب خانگی روشی است که پیشینه بسیار زیادی دارد. به مرور زمان سطح کیفیت لوله کشی و جنس لوله ها نیز دچار تغییر و تحول شده است.

رعایت استاندارد های لوله کشی فاضلاب می تواند از بروز ایرادات شایع نظیر بوی بد فاضلاب جلوگیری کند. هرچند بیش از هر چیزی نحوه استفاده و رعایت نکات مهم استفاده از انها نیز مطرح است. به طور مثال هر چقدر هم که لوله کشی فاضلاب توسط استاندارد های این حوزه انجام شده باشد، افتادن اجسام درون انها می تواند مشکل گرفتگی را به وجود اورد.

یکی از راه های موثر و مفید جهت کاهش معضلات شبکه فاضلاب خانگی استفاده از انواع لوله های فاضلاب ساختمانی با کیفیت و نوین است. جریان روان فاضلاب و دوام بالای انها در برابر پوسیدگی بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه به معرفی انواع لوله های فاضلاب خانگی و تفاوت روش های لوله بازکنی انها خواهیم پرداخت.

انواع لوله های فاضلاب فلزی

در گذشته استفاده از لوله های بتنی و سیمانی رایج بوده است اما به دلیل سختی های حمل و نقل و مشکلات نصب انها کنار گذاشته شده اند. لوله های فلزی جایگزین انها شده اند و برای دفع فاضلاب خانگی به کار گرفته شده اند. در ادامه با انواع لوله های فلزی فاضلاب ساختمان ها اشنا خواهید شد.

لوله فاضلاب چدنی

لوله های فاضلاب چدنی در گذشته بسیار کاربرد داشت و به همین دلیل لوله کش های قدیمی با انواع انها اشنایی کامل دارند. لوله های چدنی به دلیل وزن بالایی که  داشتن جا به جایی انها سخت بود. ساختار شکننده لوله های چدنی سبب می شد تا در برابر زلزله و فشار به راحتی بشکنند و استفاده از فنر لوله بازکنی مناسب نباشد.

ساختار داخلی این لوله ها و شیارهای درونی این لوله ها سبب اجتماع رسوب و چربی درون انها می شده است. گرفتگی لوله های فاضلاب نیز بیشتر به همین دلیل بوده است و به علت شکننده بودن این لوله فرایند لوله بازکنی کمی سخت و حساس بوده است.  این مشکلات سبب شدند تا از محبوبیت لوله های چدنی و میزان استفاده انها کاسته شود.

لوله های فاضلاب گالوانیزه

اگر به بازار لوله های فاضلاب سری زده باشید، لوله فاضلاب گالوانیزه نیز به شما پیشنهاد خواهد شد. این لوله ها به لوله های اهنی سفید معروف هستند و برای لوله اب و فاضلاب ساختمان کاربرد دارند.

روکش فلزی این لوله که سبب شده تا به عنوان لوله های گالوانیزه شناخته شوند در برابر اسیدها بسیار مقاوم بوده و رفع گرفتگی درون لوله های فاضلاب چدنی بسیار اسان تر است و فنر درون لوله فاضلاب به راحتی دوران می کند.

انواع لوله های فاضلاب پلاستیکی ساختمان ها

لوله های فلزی به علت قیمت بالا و وزن بالایی که داشته اند در شرایط مختلف نمی توان از انها استفاده کرد و اتصالات انها سخت و زمان بر است. از این رو صنعتگران این حوزه به دنبال یک ماده جایگزین برای ان بر امدند. ایده استفاده از پلاستیک توانست تحولی عظیم در صنعت لوله کشی فاضلاب ساختمان به وجود اورد.

ماده پلاستیک بسیاری از معضلات لوله کشی فاضلاب ساختمان را حل نمود. به مرور زمان شرکت و کارخانجات بسیاری خط تولید لوله های فاضلاب را راه اندازی کردند که در ادامه به معرفی و تحلیل و بررسی انها خواهیم پرداخت.

لوله های فاضلاب پی وی سی PVC(لوله پلیکا)

معروف ترین و پرکاربردترین لوله فاضلاب در ساختمان ها لوله فاضلاب پی وی سی است. لوله پلیکا نامی است که بیشتر برای این لوله ها عنوان می شود. این لوله ها اتش را از خود عبور نمی دهند و ان را در یک نقطه متمرکز می کنند.

از بزرگترین معایب لوله های پلیکا می توان عدم مقاومت انها در شرایط جوی مختلف اشاره کرد. این لوله ها اگر در شرایط دمایی خیلی گرم یا سرد قرار بگیرند پس از مدتی ترک بر می دارند. این ایراد سبب شده تا بیشتر در فاضلاب خانگی به کار گرفته شوند و استفاده از انها محدود شود. این لوله ها در بیشتر منازل یاقت می شوند و دوران فنر هیچ گونه اسیبی به انها وارد نمی کند.

لوله فاضلاب از جنس پلی اتیلن

استفاده از لوله های پلی اتیلنی در شبکه فاضلاب ساختمان ها به اواخر دهه پنجاه میلادی باز می گردد. این لوله ها در حال حاضر نیز کارایی فراوانی در شبکه لوله فاضلاب دارند و با نام اختصاری PE نیز شناخته می شوند.

این لوله ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که مهمترین انها عبارتند از :

  • قابلیت نصب اسان: این لوله ها برای نصب فقط احتیاج به یک دستگاه جوش پلی اتیلن دارند.
  • وزن سبک: این لوله ها به دلیل وزن سبکی که دارند سبب شده تا به راحتی جا به جا شوند. وزن کم انها به کاهش وزن شبکه لوله کشی ساختمان منجر می شود.
  • عدم جذب رسوب: سطح داخلی این لوله ها صاف و صیقلی است و بنابراین به مرور زمان رسوب و چربی را به خود جذب نمی کنند.
  • مقاومت بالا: لوله های پلی اتیلنی مقاومت بالایی در برابر اسید و شرایط جوی مختلف دارند و می توان از انها به راحتی در فضاهای باز استفاده کرد.

لوله های فاضلاب کاروگیت

این لوله ها بسیار مستحکم و مقاوم هستند زیرا به صورت دوجداره تولید می شوند. سطح داخلی این لوله ها صاف و صیقلی بوده و به راحتی فاضلاب درون انها جریان می یابد. سطح خارجی این لوله ها به صورت موج دار ساخته می شوند تا مقاومت بیشتری از خود در برابر فشار نشان دهند.

جنس این لوله ها از پلی اتیلن بوده و تنها تفاوت انها در نوع طراحی لوله ها است.

لوله فاضلاب از جنس پروپیلن

لوله های پروپیلن با نام اختصاری PP و به رنگ های سفید و سبز در بازار یافت می شوند. به همین دلیل به انها لوله سبز نیز گفته می شود. اتصال این لوله به وسیله دستگاه داغ کن موضعی انجام می گیرد. لوله های پروپیلن مقاومت بالایی از خود در برابر گرما نشان می دهند و قادر به تحمل دماهای بالا هستند.

لوله های فاضلاب پوش فیت push fit

با کیفیت ترین و مناسب ترین لوله برای شبکه فاضلاب لوله های پوش فیت هستند. این لوله ها طراحی کشور انگلستان بوده و از سال 1383 وارد کشورمان شده است.

از پروپیلن به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و دما دارد در تولید لوله های فاضلاب پوش فیت استفاده می شود. از مهمترین ویژگی های این لوله ها می توان به راحتی نصب انها اشاره کرد، به طوریکه بدون استفاده از چسب و حرارت به راحتی نصب می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *